maj 23, 2022
Ayurveda
Hälsa

Finn din livsbalans med ayurveda – vilken dosha är du?

Har du frågat dig själv hur du ska kunna hitta balans i livet? En väg att gå är den ayurvediska. Genom att ta reda på vilken typ, eller vilka typer, av dosha – en sorts ayurvedisk personlighet – du är kan du ta reda på vilka obalanser du har i kroppen. Och sedan jobba för att åtgärda dem. Meningen är att du ska få tanke och själ i balans – och då minska risken för sjukdomar.

– Hur vi ska uppnå den här balansen har vi egentligen alla en inre kunskap om, säger wellnessexperten Annette Lefterow, författare till Din guide till wellness.

Men risken är att vi tystar eller dövar den. Tittar på teve istället, äter onyttigt, kör över oss själva med stress och aktiviteter.

– Vill du börja leva mer ayurvediskt gäller det att komma i ett balanserande tillstånd. Jobba på sin förmåga att känna in och känna av kroppens tankar och signaler.

Det här kan göras med hjälp av meditativa övningar, yoga, behandlingar och genom att att äta rätt för din personlighet.

– Den viktigaste missen vi ofta gör när vi förlorar balansen är att vi låter tanken tar över och ställer orimliga krav på oss själva, säger Annette Lefterow.

– Låt dina mål vara enkla och genomförbara i vardagen så att du kan fokusera på uppskattning och tacksamhet mot dig själv. Istället för att ha dåligt samvete för det du inte gör.

AYURVEDA-TEST: Vilken dosha är du?
AYURVEDA-TEST: Vilken dosha är du?

AYURVEDA-TEST: Vilken dosha är du?

Ta reda på vilken dosha, eller kombination av doshor, du är för att komma i bättre balans.

Välj de alternativ som stämmer på dig! Du kan kryssa i flera svarsalternativ:

A) Snabb  B) Intensiv   C) Långsam

A) Kreativ  B) Intellektuell  C) Stabil

A) Ombytlig  B) Krävande  C) Uthållig

A) Livlig  B)Passionerad  C) Lugn

Hantering av stressfulla miljöer?

A) Blir orolig  B) Blir arg  C) Blir inåtvänd

A) Blir rastlös  B) Blir irriterad  C) Blir initiativlös

A) Tänker för mycket  B) Blir frustrerad  C) Blir deppig

Vad stämmer in på dig?

A) Kreativ  B) Perfektionist  C) Välorganiserad

A) Idérik B) Effektiv  C) Handlingskraft

A) Inspiratör  B) Ledare  C) Förvaltare

Hantera vardagliga uppgifter?

A) Snabbt B) Effektivt  C) Med halvfart

Hur är din energinivå under en hel dag?

A) Högt och lågt B) Jämn  C) Uthållig

Hur är din sömn?

A) Vaknar lätt B) Djupt men ofta kort  C) Djupt men försover mig ofta

Hur går du?

A) Lätt och snabbt  B) Tungt och bestämt  C) Långsamt

Hur är dina vardagsrutiner?

A) Allt blir oregelbundet B) Föredrar ordning  C) Tar saker som de kommer

Vilket väder föredrar du?

A) Varmt  B) Kallt  C) Alla väder, gärna varmt

Hur reagerar du på sol och värme?

A) Blir rätt brun  B) Blir röd  C) Blir lätt röd

Hur skulle du bäst beskriva din hud?

 A) Tunn och kall  B) Varm och rödaktig  C) Blek och kall

A) Tidigt åldrande  B) Får lätt utslag, akne  C) Pormaskar

A) Torr  B) Känslig  C) Oljig

Vilken typ av hår har du?

A) Torrt  B) Tunt  C) Fett

 A) Grovt  B) Mjukt  C) Tjockt

 A)Mörkt  B) Rött, tidigt grått  C) Ljust eller mörkt

Vilken typ av ögon har du?

 A) Små  B) Skarpa och intensiva  C) Stora och glansiga

 A) Mörkbruna, grå eller djupt blå B) Ljusblå el. ljusbruna C) Bruna

Vilket/vilka påståenden beskriver din hunger bäst?

A) Min hunger varierar/är oregelbunden. Ibland är jag jättehungrig och ibland inte alls.

B) Jag kan inte hoppa över en måltid. Då blir jag irriterad och allmänt otrevlig.

C) Jag är sällan hungrig. Jag äter men har inget större behov av det.

Hur är din vikt?

 A) Svårt att gå upp i vikt B) Håller lätt vikten  C) Går lätt upp i vikt

Vilka orsaker kan göra att du går upp i vikt?

 A) Oro, stress B) Hetsätning  C) För mycket stillasittande

A) Oregelbundna matvanor B) Frustration  C) För lite fysisk aktivitet

 A) Resor  B) Mental press  C) Långsam matsmältning

Drabbas du lätt av några av följande symtom?

A) Värk i leder  B) Inflammationer  C) Allergier

 A) Oregelbunden avföring B) Törst  C) Illamående

 A) Magont  B) Svettningar  C) Svullna leder och lymfa

A) Oregelbunden hjärtrytm B) Högt blodtryck  C) Högt kolesterol

 A) Ryggont  B) Hudproblem  C) Förkylning

Hur är ditt immunförsvar?

 A) Blir lätt sjuk  B) Verkar bra  C) Blir sällan sjuk

Ayurveda

RESULTAT:

Räkna ihop hur många A, B och C du har fått: 

A) Vata

B) Pitta

C) Kapha

Har du till exempel 8 vata, 7 pitta och 23 kapha styrs du mest av kapha-doshan. Du kan också vara en kombination av flera doshor: med  till exempel 20 vata, 18 pitta och 3 kapha har du en kombinerad vata/pitta-personlighet. Har du nästan lika många kryss på alla tre, är du en tre-doshor typ.

Läs mer om din dosha (ayurveda-typ):

Vata: Gillar utmaningar men undvik stress

Vata är ”doshornas kung” och styr övriga doshor. När vata är i balans är oftast pitta eller kapha också i balans. Vata hamnar också ofta i obalans först – och sedan följer de andra efter. Därför är det ofta extra viktigt att balansera sin vata! En typisk vata är ofta lätt och tunn, rör sig och pratar lätt, smidigt och ofta fort. Livlighet och entusiasm är typiska drag. Vata gillar utmaningar, äventyr och allt som leder till förändring.

 Tecken på obalans: Oro, ängslighet och i värsta fall ångest. Kan få svårt att koncentrera sig och lätt bli otålig. Självförtroendet kan svacka, sömnen vara orolig. Oregelbunden matsmältning, kronisk smärta, PMS, ledvärk/knäppande leder och förstoppning är också symtom som lätt drabbar vata.

 Så balanserar du: Skapa rutiner, undvik stress och ge utrymme för vila och stillhet. Ät regelbundet, drick varmt och håll dig varm. Självmassage med varm sesamolja är bra. Umgås med positiva/glada människor. Undvik all form av alkohol, kaffe, te.

 Bra motion för vata: Yoga, meditation och promenader.

Ayurveda dosha
Ayurveda dosha

Leave feedback about this

  • Kvalité
  • Underhållande
  • Intressant