november 27, 2022
En bild från ett callcenter
Teknologi

Så hanterar du telefonförsäljare!

Vi får ibland samtal från telefonförsäljare som är orubbliga på att inte lägga på. Därför har jag beslutat att inte gå med i något nix-register och har i stället inlett en tävling mellan mig själv för att se vem som kan avvisa telefonförsäljare snabbast utan att framstå som hård. Jag skulle vilja sammanfatta allt jag lärt mig hittills.

Det värsta med telefonförsäljare är inte att de ringer och stör, det är att de har fått mig att känna mig hemsk. Det faktum att de fortsätter att ringa och jag inte har något sätt att stoppa dem har irriterat mig från början. Till och med efter att samtalet avslutats ringde orden ”den där jävla säljaren” fortfarande i mina öron. Sedan dess har jag övat på att artigt avvisa en säljare. Jag tror nämligen att den typen av talang kan vara mycket värdefull även i andra situationer.

Var tydlig med att du inte vill köpa något

Det första sättet jag använder är att sätta mig ner med säljaren och ta upp dennes frågor ansikte mot ansikte. Mycket tid går förlorad på grund av de utdragna debatter och övertalningsförsök som säljarna gör när de använder den här strategin. För att jag ska kunna fly ur säljarens klor måste jag vara slipande och elak mot honom. Därför avråds starkt från denna strategi.

Avbryta telefonsamtalet utan att lyssna

Med den här strategin kan jag bli av med säljaren på några minuter. På grund av detta lämnar samtalet mig med en äcklig känsla och jag vet inte vad jag ska göra med mig själv.

Försök att inte slösa din tid

Telefonförsäljare säger ofta: ”Du, du har pratat i fem minuter och jag kommer ändå inte att köpa något, så nu har du slösat bort din tid, förstår du inte?” på olika sätt. I min egen erfarenhet har jag försökt med strategin att försöka lära säljaren att jag inte vill köpa något. För att uttrycka det milt är strategin ett slöseri med både min och säljarens tid eftersom den är så barnslig. Bli inte förolämpad, utan kom ihåg att säljaren gör sitt jobb och att ingen av oss har något att vinna på situationen. Det är inte något jag skulle föreslå.

Varning för dessa nummer:

  • 070-096 80 16
  • 070-095 89 23
  • 070-427 37 32
  • 070-095 81 39
  • 077-210 00 43
  • 077-045 57 62
  • 077-0455749
  • 077-122 44 22
  • 077-045 57 08
  • 077-045 57 24
  • 077-045 57 47
  • 077-228 08 00
  • 077-2100023
  • 077-071 00 31
  • 073-471 93 09
  • 073-471 72 62
  • 073-471 68 87
  • 073-471 86 24
  • 073-505 27 58
  • 073-471 92 83
  • 073-471 89 49
  • 073-471 56 39
  • 070-197 20 94
  • 070-269 71 11
  • 070-440 22 71
  • 070-052 75 66
  • 070-197 21 11
  • 070-194 93 95
  • 070-197 17 11
  • 070-197 21 10
  • 077 156 75 67
  • 077-0455710
  • 077-0730719
  • 077-0455764
  • 077-0455780
  • 077-197 98 99
  • 077-073 07 16
  • 077-0455768
  • 077-071 00 34
  • 077 045 57 11
  • 076-306 30 70
  • 076-692 19 10
  • 076-692 25 23
  • 076-676 06 63
  • 076-676 08 63
  • 076-305 29 59
  • 076-692 05 69
  • 076-676 06 74
  • 076-692 19 07

Leave feedback about this

  • Kvalité
  • Underhållande
  • Intressant